قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی درباره مصوبات عفاف و حجاب/ ۳۲ دستگاه در این زمینه وظایف ایجابی و فرهنگی دارند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود درباره مصوبات و وظایف دستگاه‌ها پیرامون عفاف و حجاب گفت: ۳۲ دستگاه در این زمینه وظایف ایجابی و فرهنگی دارند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، احمد راستینه هفشجانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 23 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی ضمن قرائت گزارش نظارتی این کمیسیون در مورد مصوبات عفاف و حجاب گفت: بر اساس فرمایش امام خمینی (ره)، «راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه نمی‌دهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاه‌ها درس بخوانند یا تدریس کنند ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند، امروز خداوند ما را مسئول کرده است نباید غفلت نمود، امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و. حال حرکت انقلاب را پربرجا داشت.»

راستینه اظهار کرد: بنابر فرمایش امام خامنه‌ای «حجاب یک ضرورت شرعی است یعنی هیچ تردید در وجوب حجاب وجود ندارد، این را همه باید بدانند، اینکه حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب است، لازم است، ضروری است، نه جای خدشه و شبهه ندارد، یک واجب شرعی است که باید رعایت شود منتهی آن کسانی که حجاب را به طور کمل رعایت نمی‌کنند اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضد انقلابی.»

وی با اشاره به اظهاراتی از شهید علیرضا ملازاده افزود: شهید وقتی که غرق در خون می‌شود فریاد بر می آورد «خواهرانم حجاب شما از خون من رنگین‌تر است من اکنون نیز فریاد بر می آورم که خواهرم حجابت را حفظ کن، خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذارند به اسم آزادی زن با تو و دیگر خواهرنم همانند شی رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.»

متن گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص مصوبات عفاف و حجاب به شرح زیر است:

مقدمه

موضوع عفاف و حجاب که در اصل چهارم قانون اساسی با رویکرد حاکمیت اسلام بر همه قوانین و مقررات کشور به آن اشاره شده است، بعنوان سمبل شخصیت مردمان ایران زمین در اکثر دوران تاریخ خود نمایی می کند. حجاب زن مسلمان بخصوص پس از دوران انقلاب شکوهمند اسلامی نمادی از شخصیت و اعتبار برای ملت مسلمان ایران در میان سایر ملل و کشورهای جهان زبان زد عام و خاص بوده است و حمله و هجمه دشمنان انقلاب اسلامی به مسئله حجاب نیز بعنوان تلاشی برای سرنگونی نماد شخصیت و معنویت ملت بزرگ ایران به حساب می آید. دشمان به خوبی می دانند پیشرفت های شگرف انقلاب اسلامی در دهه های گذشته در سایه تربیت صحیح و بی بدیل جوانان این مرز و بوم و آن هم توسط زنان و مادران ایرانی صورت گرفته است و برای جلوگیری از این حرکت عظیم مهمترین هدف دشمنان تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و ضربه زدن به عفاف و حجاب بعنوان اصلی ترین عقبه اخلاقی جامعه ایران است و از این رو هرازگاهی با انجام توطئه و به بهانه های گوناگون سعی در مخدوش کردن چهره زن ایرانی و غالب کردن فرهنگ مبتذل غربی در کشور دارند. ضعف قوانین اجرایی و به روز نبودن آن در مواجهه با مسائل و مشکلات اخلاقی جامعه در کنار بی قانونی در فضای مجازی کشور که امروزه حتی از خطرات فضای حقیقی پیشی گرفته و مرزهای فکری و اخلاقی ایران اسلامی را به چالش کشیده است و از طرفی کوتاهی دستگاه های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور در اعمال قوانین و مقررات موجود و همچنین بی انگیزه بودن برخی از مدیران، در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر که می تواند با شیوه های نوین و کارآمد صورت بگیرد موجب بروز و تظاهر بی حجابی در کشور شده است که علاوه بر تاثیر روحی و روانی بر آحاد جامعه همچنین موجب اعتراض اقشار مختلف مردم از عملکرد مسئولان و دست اندرکاران اجرایی، قضایی و تقنینی کشور شده است.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ابتدای مجلس یازدهم ضمن پرداختن به وظایف مصرح خود در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به موضوع تربیت اخلاقی در سایه عفاف و حجاب توجه خاصی مبذول داشته است و بدین منظور صدها ساعت وقت خود را برای اجرای قوانین عفاف و حجاب و برطرف ساختن نگرانی جامعه ایران اسلامی از خدشه دار شدن عفاف و حجاب مصروف داشته است و گزارش حاضر که حاصل جلسات متعدد کارشناسی با حضور کارشناسان فرهنگی، قضایی، اجرایی و پژوهشی است و در راستای تبصره 1 ماده 45 آیین نامه داخلی است، تقدیم نمایندگان و ملت عظیم الشان می گردد.
میدانی از زیرساخت های لازم در راستای اجرای قانون

10- جلسات متعدد با فراجا و بررسی و پیگیری مشکالت آنان

11- درخواست پژوهش های لازم جهت تکمیل سیر مطالعاتی اجرای قانون از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مرکز تحقیقات اسلامی قم

12- ایجاد تعامالت درون مجلس با هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

13- دیدار با گروه های مردمی و مطالبه گران عفاف و حجاب

14- تشکیل جلسات هم اندیشی با ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و متصدیان امر

15- بحث و بررسی وضعیت عفاف و حجاب با حضور وزرای متعدد در کمیسیون فرهنگی

16- نشست با وزیر محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جلسه با وزیر ورزش و جوانان در خصوص وظایف ابلاغی

17- شرکت مستمر در جلسات عفاف و حجاب در وزارت کشور و پیگیری مصوبات آن

18- دریافت و انتشار طومارهای مردمی در خصوص مطالبه اجرای قانون عفاف و حجاب و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از سراسر کشور با امضاء مسئولین استانی، محلی و ائمه جماعات و جمعه و اقشار مردم

علل اثربخش نبودن اقدامات دستگاه ها در مقابله با بد حجابی

اقدامات سلبی و ایجابی معین شده در قوانین موجود که عمدتا اجرای آن بر دوش فراجا نهاده شده است به دلایل زیر اثربخش و قابل اجرا نبوده است:
رشد فضائل اخلاقی بکار گیرد. همچنین اصل چهارم قانون اساسی نیز تاکید دارد که ما باید براساس موازین اسلامی عمل کنیم.

وی با اشاره به اصل 10 قانون اساسی گفت: از آن جا که خانواده رکن اصلی جامعه اسلامی است تمامی احکام باید بر این مبنا باشد.

آقاتهرانی با تأکید بر اینکه قانونمداری اول باید در دستگاه‌ها به اجرا درآید، تأکید کرد: مردم شریف ایران نیز که افتخار مسلمان بودن دارند، باید مراعات کنند حتی اگر کسی مسلمان هم نیست باید به قانون عمل کند و حتی هر غریبه‌ای هم می‌داند که حجاب جزئی از ضوابط اسلامی است به همین دلیل دشمن در این جهت برنامه‌ریزی کرده تا این نماد جمهوری اسلامی ایران را خراب کند.

وی با بیان اینکه قطعاً امر به معروف تأثیرگذار است، ادامه داد: همه ما باید به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کنیم تا ان شاء الله حجاب و عفاف در کشورمان بهتر اجرا شود، با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان امیدواریم که این مهم بهتر در کشور پیاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه امیدواریم قوه قضائیه به این موضوع ورود کند، گفت: ما در مجلس آمادگی کامل داریم که در این راستا به دولت و قوه قضائیه کمک کنیم تا قانون حجاب هم عملیاتی و هم اجرایی شود. در سوره احزاب نیز تأکید شده که نوع رفتار، زینت و آرایش چطور باید باشد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز از 40 سال قبل کار خود را برای رعایت این موارد شروع کرده است به همین دلیل همه نهادها به قوانین اسلام به عنوان یک قانون بالادستی اعتقاد دارند.
حسینعلی حاجی دلیگانی ضمن قدردانی از رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص پیگیری تقاضای وی و 40 نفر از نمایندگان برای پیگیری موضوع حجاب و عفاف که در تاریخ 29 شهریور سال جاری به این کمیسیون ارائه شده است، افزود: بررسی های خوبی در این زمینه صورت گرفت ضمن اینکه ظرفیت های خوبی در آئین نامه داخلی مجلس اعم از تبصره یک ماده 45 وجود دارد که براساس آن مجلس می تواند بر مسائل گوناگون مرتبط با آنچه در جامعه اتفاق می افتد نظارت کرده و ورود پیدا کند.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس ادامه داد: خروجی بررسی ها نشان می دهد بیش از 30 دستگاه تکالیفی در حوزه فرهنگی، تبیینی و تربیتی دارند به وظایف خود عمل نکرده اند و این در حالی است که از خزانه و بیت المال اعتباراتی به آن ها تخصیص داده شد تا حقوق پرداخت کنند و از این طریق در راستای تامین مصالح کشور و انقلاب اسلامی هزینه کردیم اما نه تنها در جهت آموزه های دینی و تبیینی حرکت نکردند بلکه در برخی از مقاطع علیه اهداف نظام جمهوری اسلامی و کشور نیز حرکت کردند.

وی تصریح کرد: حذف برخی از محتوای آموزه های دینی از کتب درسی توسط برخی دولت ها زمینه ساز این وضعیت شد چرا که مباحث فرهنگی در درازمدت اثر خود را می گذارند، از سوی دیگر تصویب سند 2030 که توسط بسیاری از جاها اجرا شد در شرایط کنونی آثار خود را نشان داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وقتی برخی دولت ها امور تربیتی را در آموزش و پرورش تعطیل کردند و انگیزه نیروهایی که برای رضای خدا و انگیزه های الهی فعالیت می کردند را از بین می بردند چه خروجی ای باید داشته باشیم.

وی با اشاره به خدماتی که توسط انقلاب اسلامی به زنان و دختران این مرز و بوم ارائه شده است، یادآور شد: کتابی که در 22 بهمن چاپ شده و در اختیار نمایندگان قرار داده شد بیانگر بهبود وضعیت زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است کما اینکه قبل از انقلاب تنها 35 درصد زنان باسواد بودند اما امروزه بیش از 90 درصد آن ها باسواد هستند، همچنین در شرایط کنونی 56 درصد دانشجویان بانوان هستند، 9500 نفر زن نویسنده و 840 نفر از زنان ناشر هستند. همچنین تعداد پزشکان متخصص، معلمان و اساتید زن نیز گویای این مهم است.

عضو هیات رئیسه مجلس در پایان تاکید کرد که برای رعایت این مهم در کشور باید به گونه ای عمل شود که جامعه دو قطبی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه