ارتقای سهم صنایع دستی در اشتغال کشور از ۵۰۰ هزار نفر به یک میلیون نفر تا پایان برنامه هفتم

احمد راستینه هفشجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در حوزه فرهنگ گفت: خوشبختانه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با همکاری خوبی که با همکاران داشتیم، احکام خوبی درباره فصول گردشگری، صنایع دستی، فرهنگ، هنر و رسانه داشتیم که می‌تواند برای پیشبرد اهداف فرهنگی کشور موثر باشد، برخی بخش‌ها نیز مانند ورزش در جلسات آتی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس یازدهم ادامه داد: از احکام مهم تصویب شده مربوط به زیست بوم صنایع دستی از تولید، عرضه و صادرات بود. معافیت‌های لازم برای کارگاه های تولیدی صنایع دستی یکی دیگر از مصوبات مهم در این حوزه بود.

وی توجه به توسعه زیرساخت های فصل گردشگری را از احکام موثر در این حوزه دانست و افزود: تعیین حریم‌های مختص آثار باستانی و تعیین حقوق مالکانه ای که باید توسط وزارتخانه های میراث فرهنگی و راه تعیین تکلیف شود از دیگر موضوعات بررسی شده بود. همچنین ارتقای بخش صنایع دستی به ویژه در بحث اشتغال و ارتقای سهم صنایع دستی در اشتغال کشور از 500 هزار نفر به یک میلیون نفر تا پایان برنامه هفتم دیگر موضوعات بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزایش ورود گردشگران خارجی برای رونق اقتصاد گردشگری را از دیگر احکام مصوب در کمیسیون تلفیق برشمرد و اظهار کرد: بحث بیمه راهنمایان گردشگران از دیگر مصوبات کمیسیون بود.

راستینه تصریح کرد: بیمه هنرمندان براساس قانون وسع به این معنا که افرادی که شغلی ندارند و براساس قانون وسع شرایط معیشتی و اشتغال سختی دارند، نیز از دیگر احکام مصوب بود در واقع، دولت متعهد شد که سهم بیمه همه هنرمندانی که براساس قانون وسع باید بیمه شوند، تقبل کند که این اقدام سهم بزرگی در کمک به فصل هنر کشور خواهد داشت. 

اختصاص یک درصد از هزینه های شرکت های دولتی برای تولید محتوای فاخر فرهنگی

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون برنامه هفتم توسعه در بخش فرهنگ گفت: بحث حمایت از صنایع خلاق و شتاب دهنده های صنایع خلاق هنری و توجه به تولید محتوا توسط گروه ها و ثمن های مردم نهاد از دیگر مصوبات بود. همچنین با رأی نمایندگان بند (هـ) تبصره 9 قانون بودجه 1402 تنفیذ شد، بدین معنا که یک درصد از هزینه های شرکت های دولتی برای تولید محتوای فاخر در اختیار دستگاه های متبوع قرار می گیرد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه صداوسیما باید آیین نامه این مصوبه را تدوین کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه حمایت از واحدهای فرهنگی، کتابخانه ها، واحدهای انتشاراتی و … مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: در فصل رسانه، تعیین تکلیف حوزه تنظیم گری در صوت و تصویر فراگیر بین سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد همچنین باید تا پایان برنامه 100 اثر فاخر سینمایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های ذیربط تولید شود.

راستینه گفت: در بحث حمایت از موسسات قرآنی و ارتقای فرهنگ قرآنی در رده دانش آموزی، دانشجویی به ویژه در دانشگاه فرهنگیان، احکام بسیار خوبی تصویب شد و همچنین در بحث بند (چ) ماده 37 احکام دائمی مقرر شد سهم هر دستگاه باید توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت مستقیم در اختیار صداوسیما قرار گیرد تا طی قراردادی میان این سازمان و دستگاه های فرهنگی برنامه های فرهنگی تولید شود. 

وی افزود: همچنین در بحث صداوسیما با توجه به اینکه مرجعیت رسانه کشور باید صداوسیما باشد، ضرورت های ارتقای مرجعیت رسانه ای صداوسیما تصویب شد. در این راستا مقرر شد صداوسیما براساس جدول سنجه های عملکردی که یک برنامه کاملا هدفگذاری شده تا پایان برنامه هفتم است، نسبت به تولید آثار فاخر تلویزیونی، سریال های الف ویژه، الف، ملی، تولید پویانمایی تا 7هزار و 300 ساعت و کمک به تقویت برنامه های فرهنگی، هنری با شاخص هایی مانند ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی، آشنایی نوجوانان و جوانان با فرهنگ دفاع مقدس، آشنایی با فرهنگ مقاومت، کار و تلاش، افزایش شور و نشاط اجتماعی و افزایش دلبستگی نوجوانان و کودکان به کانون گرم خانواده اقدام کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس یازدهم بیان کرد: براساس جدولی که با رأی بالای نمایندگان در کمیسیون تلفیق تصویب شد، صداوسیما مکلف شد حداقل سالانه یک سریال الف ویژه -مانند سریال مختارنامه- تهیه کند. این موضوع کمک به ارتقای شاخص های فرهنگی و جذب مخاطب می کند.

راستینه افزود: در فصل کودک و نوجوان، احکام بسیار خوبی امروز تصویب شد؛ ساماندهی محتوا در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، اینترنت پاک برای کودکان و نوجوانان، تولید 7 هزار و 300 ساعت پویانمایی توسط بخش غیردولتی تصویب شد. همچنین مصوب شد که وزارت امور اقتصادی و دارایی می بایست مجوزهای لازم برای کاهش حقوق گمرکی به منظور واردات تجهیزات مورد نیاز پویانمایی اعم از نرم افزار و سخت افزار را فراهم کند.

وی گفت: همچنین مقرر شد تا پایان برنامه هفتم، برای تولید آثار فاخر پویانمایی برای کودکان و نوجوانان تدابیری اتخاذ شد، به گونه ای که نیازهای بخش خصوصی را مرتفع و انگیزه لازم را برای این بخش فراهم کند. این احکام در فصل کودک و نوجوان ، آغاز جدیدی برای رونق تولید محتوا برای این قشر سنی خواهد بود./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه