راستینه: عزیزی خادم سواد حقوقی‌‎اش را افزایش بدهد/ چطور به یک بخش خصوصی بودجه دولتی بدهیم؟

احمد راستینه، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد حواشی پیرامون تایید بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال گفت: در حال حاضر آنچه قانون است، فدراسیون‌ها یک نهاد عمومی غیردولتی مستقل هستند که مجامع‌شان برای آنها تصمیم می‌گیرد. مجامع رای گیری می‌کنند و رئیس فدراسیون را انتخاب می‌کنند. اساسا دولت یک لایحه‌ای را به مجلس ارائه داده و آنجا خواسته که بند یک اساسنامه فدراسیون فوتبال تغییر کند تا از نهاد عمومی دولتی به نهاد عمومی غیردولتی مستقل تبدیل شود. 

راستینه ادامه داد: اکنون اختلاف سر چیست؟ اختلاف سر این است که اساسا در قانون ما رده‌ای به نام نهاد خصوصی مستقل که از دولت بتواند ردیف بودجه دریافت کند وجود ندارد. یا نهاد خصوصی کامل داریم یا نهاد دولتی کامل داریم. ما برای اینکه فدراسیون‌ها مشکل استقلال نداشته باشند آمدیم تعریف کردیم که نهاد عمومی غیردولتی باشند یعنی تمام اختیارات یک نهاد خصوصی را دارند. این پیام روشنی است که به تمام فدراسیون‌ها داده شده است. فدراسیون‌های جهانی هم می‌دانند که در فدراسیون‌های ما هیچ بن بست قانونی وجود ندارد اما از آنجایی که دولت یک درخواستی داشت که شما در مجلس بررسی کنید، این بررسی را شروع کردیم ولی اینکه دوستان الزام دارند که این بند در مجلس تصویب شود، این در اختیاراتم نیست. من به عنوان یک نماینده وظیفه دارم آن را در کمیسیون تخصصی بررسی کنیم، اگر تصویب شد به صحن مجلس برود و اگر در صحن مجلس تصویب شد به شورای نگهبان برود و مغایرت آن با شرع بررسی شود و اگر تایید نهایی شد این بند تغییر کند.

او درمورد اظهارات سجادی که گفته بود این بند قبلا برداشته شده بود، گفت: سال گذشته یک لایحه‌ای که 13 سال باقی مانده بود یعنی اهداف و وظایف وزارت ورزش و جوانان بلاتکلیف بود. در مجلس سال گذشته این را تصویب کردیم و وزارت ورزش صاحب قانون شد. در آن قانون کاملا توضیح دادند که ماهیت فدراسیون‌ها چیست. این لایحه‌ای است که دولت گذشته به مجلس آورد و تصویب شد. نمیشود که ظرف یکسال شما لایحه بیاورید و بگویید امسال یک چیز دیگری را تصویب کنید. حرف ما چیست؟ ما می‌گوییم شما خلا قانونی ندارید. شما یک فدراسیون کاملا عمومی هستید، مجمع دارید، دولت در تصمیمات شما دخالت نمی‌کند و نه تنها دخالت نکرده بلکه از شما حمایت کرده است. شما این بخش را بردارید. الان برای فدراسیون‌ها بخواهیم در بودجه ردیف بگذاریم، نمی‌شود. چون قانون اجازه نمی‌‌دهد درحالیکه در حال حاضر هم اختیارات خودشان بهره می‌برند و هم از پشتیبانی دولت برخوردار هستند. 

راستینه درمورد اظهارات مسئولان فدراسیون فوتبال در این مورد اضافه کرد: آقای عزیزی خادم، به ایشان توصیه می‌کنم که یک مقدار سواد حقوقی‌شان را افزایش بدهند. حتی دیدم که مشاور حقوقی ایشان یک نامه سرگشاده‌ای در رسانه‌ها زده است و خیلی جالب بود. شما می‌دانید که مراحل و فرآیند تصویب قانون اینطور نیست که شما یک خواسته‌ای را به مجلس بدهید و بگویید که باید این را به عنوان قانون تصویب کنید. کسی که حقوقی است باید بداند که فرآیند خیلی روشن است. نکته دوم اینکه آقای عزیزی خادم آگاه هستند که فدراسیون فوتبال سال‌های متمادی با نهاد عمومی دولتی تحت تصویب مجمع اداره شده و شکر خدا نتایج خوبی رقم خورده و اکنون هم در آستانه اعزام به جام جهانی هستیم. اینکه چرا این حواشی را مطرح می‌کنیم و پیام غلط به فدراسیون فوتبال می‌دهیم به شما رسانه‌ها گفتم و باز هم می‌گویم که حتما به فیفا انعکاس بدهید. فیفا می‌داند در کشور ما بن بست قانونی وجود ندارد، دوما فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل است و کاملا اختیارات بخش خصوصی را دارد و استفاده می‌کند، دولت در فدراسیون فوتبال دخالتی ندارد و فدراسیون تحت تصمیم مجمع برگزار می‌شود و حال اگر ریاست فدراسیون اصرار دارد که یک بند اساسنامه را باید الزاما تغییر بدهیم، اصرار یک فرد است و باید در فرآیند تصویب قانون ببینیم که چگونه خواهد بود مزید بر اینکه عرض کردم سال گذشته قانون شرح وظایف و اهداف وزارت ورزش و جوانان در 1399/9/16تصویب شده است. شما نمی‌توانید ظرف یکسال مجددا قانون را تغییر بدهید. این غلط است، اصرار بر غلط هم غلط است و دوستان حاشیه سازی نکنند و مجلس در فضای کاملا آرام به وظیفه قانونی‌اش عمل کرد و خواهد کرد. آنچه نیاز ورزش کشور ماست در حال حاضر وجود دارد و این درخواست هم بررسی می‌شود.

او درباره اینکه فرصت کمی باقی مانده، گفت: فیفا در جایگاهی نیست که برای ما تعیین تکلیف کند. فیفا بر اساس قوانین داخل کشورها به تمام کشورها احترام می‌گذارد. اینکه آقایان می‌گویند ما وقت نداریم، حرف غلطی است. در حال حاضر فدراسیون فوتبال بر اساس اساسنامه و شرح اختیارات یک نهاد عمومی مستقل است که تعریف شده است. اگر بخواهیم آن را نهاد خصوصی مستقل کنیم در تمام فرآیند قانون گذاری باید اصلاح کنم، چطور به یک بخش خصوصی بودجه دولتی بدهم؟ این امکان پذیر نسیت. اصرار بر این غلط است.

راستینه در پاسخ به این سوال که آیا بودجه کمیته ملی پارالمپیک باید از سوی وزارت ورزش تامین شود، گفت: اجازه بدهید، بودجه تازه آمده و باید بررسی کنیم. دولت یک کاری کرده برای اینکه نظارت شفاف کند تصمیم گرفته برخی از سرفصل‌ها را ادغام کند. لایحه تازه به مجلس آمده و باید بررسی شود که فرآیند سخت و طولانی‌ای دارد هر تصمیمی بگیریم برای صلاح کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه