گسترش نظام ارجاع و پزشک خانواده در روستاها، عشایر و شهرهای زیر بیست هزارنفر

احمد راستینه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، به تبصره (17) بند(الف) لایحه بودجه 1401 که در رابطه با نظام ارجاع و رفاه و سلامت بوده اشاره کرد و گفت: تمام کشورهای توسعه یافته در ارائه نظام خدمات سلامت بحث نظام ارجاع را به عنوان یکی از ضرورت ها برای کاهش هزینه ها، رصد هوشمندانه بیماری و همچنین ارائه خدمات هدفمند متناسب با نوع بیماری هدف گذاری کرده اند. حال در لایحه بودجه سال آینده آمده است که روستاییان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر بیست هزارنفر جمعیت مشمول نظام ارجاع و پزشک خانواده شوند که این گسترش خدمات حوزه سلامت را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس افزود: کشورهای توسعه یافته نظام ارجاع را در راستای توزیع متناسب خدمات در کشورهای خود اجرایی کردند.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: در سالهای گذشته نظام ارجاع با محوریت پزشک خانواده در کشورمان اجرایی شد اما متاسفانه در دولت گذشته با عنوان طرح تحول سلامت از اساس نظام ارجاع را متوقف نمودد که علاوه بر افزایش هزینه ها، نارضایتی های مردمی و عدم امکان هوشمندانه فرآیند درمان را در پی داشت و همچنین سبب بی عدالتی در توزیع خدمات گردید  البته این موضوع به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها بیشتر نمایانگر بود.

وی عنوان کرد: در حقیقت در دولت گذشته جایگزین مناسبی برای بیماریابی و ارائه خدمات هوشمند ارائه نشد.

راستینه بیان کرد: دولت سیزدهم در لایحه بودجه 1401 تلاش کرده است با احیای نظام ارجاع خدمات بیمه ای را افزایش دهد و در واقع بسترسازی لازم جهت احیا کامل نظام ارجاع را فراهم نموده که این مهم می تواند به ارتقا شاخص سلامت جامعه کمک شایانی کند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه