گسترش مراکز همسریابی/ عدالت در تقسیم اعتبارات ورزشی/ ترویج فرهنگ فتوت در ورزش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیسیون فرهنگی با حضور وزیر ورزش و جوانان و معاونان وی روز (سه شنبه ۲۰ مهرماه) با محوریت بررسی عملکرد این وزارتخانه برگزار شد.

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در ابتدای این جلسه عنوان کرد: حدود ۵۰ روز است در جایگاه وزارتخانه ورزش و جوانان قرار گرفته‌ام؛ در این مدت سعی شد تا با برگزاری جلسات متعدد مشکلات و مسائل فرهنگی کشور به شرح ذیل  مورد بررسی قرار بگیرد. بهره مندی از شورای اندیشمندان، برگزاری جلسات و نشست‌هایی با حضور ورزشکاران چهره و پیشکسوتان برای حل مشکلات، دیدار با نخبگان ورزشی جهت بهبود شرایط ورزشی، پیگیری پروژه های نیمه تمام ورزشی و اتمام حدود ۴ هزار پروژه که ۳۰۰ مورد در خصوص ورزش و ما بقی بر عهده دفتر مهندسی برنامه‌ریزی شده است و… از جمله اقدامات این وزارتخانه بوده است.

سجادی ادامه داد: در طول این مدت جلساتی هم با فراکسیون ورزش، نمایندگان مجلس، مدیران باشگاه‌های پرسپولیس  و استقلال و تعدادی از تیم های ورزشی کشور برگزار شد، برگزاری جلسات سراسری با بازرسان که در این جلسات هر ۵۲ فدراسیون حضور داشتند در طول مدت ۵۰ روز برگزار شد.

ترویج فتوت و بسط خلقیات فرهنگی در وزراتخانه ورزش

وی ادامه داد: ترویج فتوت و بسط خلقیات فرهنگی، ادب و فروتنی، احیای فرهنگ ایثار و فداکاری و اخلاق مداری، استفاده از ظرفیت سفیران فرهنگی در جهت ترویج فرهنگ، ارتقای فرهنگ ورزش و ورزشکاران از دیگر برنامه‌های فرهنگی وزارتخانه ورزش و جوانان است که امیدوارم به درستی به مرحله اجرایی شدن برسد.

در ادامه این جلسه وحید یامین پور سرپرست معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان  تاکید کرد: جوانان پیشران حرکت در جامعه هستند که باید مهارت حکمرانی، نگاه فراملی، الگوی نشاط و امید بخشی را ترویج دهند که این اهداف جزو در تشکیل باشگاه مدیران جوانان انقلابی، انتقال مناسب سازی مسئولیت‌ها و آموزش مهارت سیاسی و مدیریتی ممکن نمی‌شود.

سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست به آسیب‌های مربوط به طلاق اشاره کرد و گفت: وزارت ورزش و جوانان با توجه به گستردگی آن، وظایف متفاوتی نسبت به جوانان دارد از ازدواج تا طلاق و آسیب‌هایی که به دنبال دارد، باید با ارجحیت قرار دادن مسائل مربوط به جوانان  درصدد حل مشکلات بر آید  در این میان موضوع سایت‌های همسر یابی از طرف این وزارتخانه پیگیری شود و همچنین در راستای ورزش زمان بندی باشگاه‌ها چه زمانی اتفاق می‌افتد که باید هر چه سریعتر این موضوع را مشخص شود.

در ادامه این نشست احمد راستینه هفشجانی رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارتخانه ورزش و جوانان در دولت سیزدهم پیشرفت‌های خوبی داشته است، اما با یک پارادوکس و تضاد جهانی شدن روبرو است، این جهانی شدن منجر شده قدم به قدم از آرمان‌ها و عقایدمان دور شویم که امروز در پوشش برخی از ورزشکاران در مسابقات متفاوت شاهد بودیم. در راستای ورزش بانوان باید توجه بیشتری به امکانات ورزشی تا حضور آنها در عرصه‌های ملی و جهانی داشته باشیم.

حدود ۵۰ ترک فعل در وزارتخانه شاهد بودیم که به دلیل عدم تشکیل برنامه شورای عالی جوانان بود.چرا باید شاهد چنین کم کاری‌هایی باشیم

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان با انتقاد از برخی ترک فعل‌ها در وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: حدود ۵۰ ترک فعل در وزارتخانه شاهد بودیم که به دلیل عدم تشکیل برنامه شورای عالی جوانان بود.چرا باید شاهد چنین کم کاری‌هایی باشیم.

المپیاد دانش آموزی را تقویت کنیم

راستینه تاکید کرد: ورزش دانش آموزان باید هدفمند طراحی شود تا بتوانیم المپیاد ورزشی دانش آموزی را کلید بزنیم، متاسفانه سمن‌ها در طول دولت‌ها تبدیل به  پایگاه سیاسی  شده‌اند امیدواریم این موضوع در دستور کار وزارتخانه قرار بگیرد.

در ادامه این نشست محمدمهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش و جوانان مجلس شورای اسلامی با اشاره به قراردادهای نجومی در ورزش اظهار کرد: چرا برای قراردادهای نجومی سقفی مشخص نمی‌شود، امیدوارم اعتبارات به صورت عادلانه  بین تیم‌ها اختصاص پیدا کند .

‌‌ امیر حسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موضوع طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده چند ماده مربوط به وزارتخانه ورزش و جوانان و حدود ۳۰ درصد از اعتبارات بودجه باید اختصاص داده شود به نهادها و سازمان‌های مردم نهاد و همچنین مجوز مراکز همسریابی به وزارتخانه داده شود.

عناوین باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی بیشتر شبیه یک شوخی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عناوین باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی بیشتر شبیه یک شوخی است امیدواریم این عنوان‌ها در قالب شاخص‌های فرهنگی عملیاتی شوند.

سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان امکانات ورزشی مناسبی دارد ولی متاسفانه از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نکردیم به فرض مثال بیشتر مدارسی که  قبل از شیوع اپیدمی کرونا بعد از ظهرها تعطیل بودند می‌توانستند از این ظرفیت با برنامه ریزی در حوزه ورزش استفاده کنند؛  بدون شک کمبودهای امکانات ورزشی از قبیل اماکن ورزشی رفع خواهد شد.

مهارت آموزی را در جوانان تقویت کنیم

وی ادامه داد: اگر در معاونت جوانان یک موج مهارت آموزی راه اندازی شود بسیاری از مشکلات را نخواهیم داشت ،اگر بتوانیم در اکثریت جمعیت جوانان کشور مهارت آموزی را تقویت کنیم بی شک شاهد اتفاقات خوشایندی در حوزه های متفاوت خواهیم بود.

در حوزه بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند یک نهضت برای مطالعه و هم بستری هستیم، پیشنهاد می‌کنم یک فراخوان ارائه شود تا هر قسمت از بیانیه به یک استان سپرده شود

در این نشست خبری غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند یک نهضت برای مطالعه و هم بستری هستیم، پیشنهاد می‌کنم یک فراخوان ارائه شود تا هر قسمت از بیانیه به یک استان سپرده شود به فرض مثال جوان و معنویت در استان اصفهان بررسی شود که براساس فراخوان صادر شده تمام ایده‌ها  در این راستا به شهر مورد نظر ارسال شده تا در پایان به صورت یک کتاب کامل راه گشای مشکلات باشد.

برنامه‌ها روی کاغذ نماند

در ادامه نشست مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی عنوان کرد: برنامه‌هایی که روی کاغذ باقی بماند و قدرت عملیاتی شدن نداشته باشند بی شک ارزشی نخواهد داشت، در حوزه ورزش و جوانان چند الویت در بخش‌های  مختلف مورد نظر است که باید روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم امیدوارم چند مسئله مهم در دستور کار وزارت خانه قرار بگیرید .

در پایان نشست کمیسیون فرهنگی سجادی وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه هر یک از انتقادها و پیشنهادات را پذیرفته و درصدد رفع کم و کاستی آن  خواهد بود ./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه