شفافیت فضای رانت و ناسالم را از بین می برد

احمد راستینه هفشجانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با تاکید بر شفافیت آرای نمایندگان گفت: یکی ازموضوعات مهم در مجلس یازدهم بحث تاکید بر شفافیت است، بسیاری از نمایندگان با همین شعار با مردم صحبت کردند و معتقدیم که سراسر نظام جمهوری اسلامی بر اساس توصیه نامه امیرالمومنین باید شفاف باشد به گونه ای که امام علی(ع) سفارش کرده است که همه خواست ها و مطالب را جز اسرار نظامی را باید به مردم گفت.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس ادامه داد: مردم باید در جریان مباحث مربوط به حوزه های مختلف در نظام تصمیمگیری و همچنین اجرا قرار بگیرند. حق مردم است در جریان کار کارشناسی که نمایندگان در کمیسیون ها، آرایی که برای طرح ها و لوایح مختلف اعلام می کنند و رای می دهند و مذاکرات نمایندگان در مباحث مختلف در صحن، فراکسیون و کمیسیون ها تخصصی قرار بگیرند.

عدم شفافیت جامعه را به سمت انحطاط می برد

وی اظهار داشت: اولین مسئولیت وکیل صداقت با موکل است، یکی از مسائلی که در گذشته مردم را رنجور کرده است بحث عدم شفافیت نمایندگان بوده است در این عدم شفافیت آسیب های زیادی نظام جمهوری اسلامی دیده است، در فضای غیر شفاف، رانت، امضاء طلایی و روابط ناسالم شکل می گیرد همچنین در این فضا، بده‌بستان‌های سیاسی جامعه را به سمت انحطاط سوق می دهد.

این نماینده مجلس مطرح کرد: یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و مجلس از ابتدای شکل گیری بر آن تاکید داشته است این بوده که با مردم شفاف و صادقانه سخن بگوید حتی اگر نمی تواند گره ای از مشکلات مردم را باز کند علت عدم موفقیت خود را با مردم شفاف و صادقانه درمیان بگذارد.

راستینه هفشجانی با بیان اینکه شفافیت دو بخش دارد، بین کرد: به همان میزانی که حاکمیت از مجموعه مجلس شورای اسلامی تا هیات دولت به سمت شفافیت حرکت می کند ظرفیت پذیرش رای و نظر حاکمیت و همچنین مباحثی که نمایندگان مجلس بیان می کنند به همین میزان باید مردم و نخبگان در پذیرش رای مخالف نظر خود سعه صدر و توجه داشته باشند.

نیازمند فرهنگسازی تحمل نظر مخالف هستیم

وی عنوان کرد: به هر حال در جامعه درباره هر موضوعی اگر بحث کنید عده ای موافق و عده ای مخالف هستند در این فضا موافقین با شما همراهی می کنند و مخالفین نیست به شما نقد می کنند. وکلای ملت و نخبگان باید با سعه صدر نقد را بپذیرند و تحمل شنیدن نقد را داشته باشند اما در طرف مقابل هم باید در نقد انصاف را رعایت کنند همین که نماینده با شفافیت نظر خود را حتی خلاف نظر برخی از مردم بیان می کند از صداقت او دفاع شود و نقد را با حفظ دفاع از شفافیت نماینده انجام دهند.

وی اظهار داشت: یکی از دلایلی نگرانی برخی نمایندگان در بحث شفافیت، این است که وقتی رای یا نظری می دهند بخشی از بدنه جامعه که مخالف نظر آنها است نسبت به این موضوعات واکنش منفی و موضع گیری تند داشته باشند لذا ما نیازمند فرهنگسازی جدی در میان بدنه نخبگان، نمایندگان و فرهنگسازی و گفتمان سازی در میان مردم برای پذیرش نظر مخالف هستیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: طرح شفافیت کمک خواهد کرد تا حاکمیت به نقطه با ثباتی از تصمیمات صادقانه، شفاف و موثر حرکت کند و فضاهای رانت و ناسالم از بین را ببرد، امیدوارم در این مرحله که طرح شفافیت در دستورکار مجلس قرار می گیرد با رای خوبی تصویب شود از سوی دیگر مردم با صبر و تحمل و همچنین سعه صدر در پذیرش رای نمایندگان، به وکلای خود کمک و یاری برسانند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه