بررسی وضعیت بیمه قالیبافان و راهنمایان گردشگری با حضور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری

احمد راستینه هفشجانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: در این جلسه ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص برنامه‌های آن وزارتخانه در تحقق شعار سال همراه با معاونان خود حضور داشتند و گزارشی در مورد احصای کسب و کارهای نوین و جلوگیری از انسداد مسیر استارت آپ ها ارائه کردند و همچنین، آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی در مورد اهمیت پیشبرد شعار سال تاکیداتی داشتند.

نماینده مردم شهرکرد، بن، سامان در مجلس یازدهم با اشاره به جزئیات برنامه وزارتخانه، افزود: ضرغامی از آغاز پذیرش مسئولیت وزارتخانه، جلسات مداومی را با مدیران و فعالان پلتفرم های گردشگری برگزار کردند که در نهایت نیازمندی‌هایی که شرکت های دانش بنیان در راستای رفع این نیازها کسب و کارها و فعال شدن شرکت های دانش بنیان داشتند، گزارشی ارائه کردند. پلتفرم‌های گردشگری نمونه ای از کسب و کارها هستند که می‌توانند گردشگری سالم، ارزان، ایمن را در نقاط مهم کشور فراهم کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در ادامه تاکید کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به شبکه‌های مجازی از ظرفیت پلتفرم‌ها بهره‌مند شوند، در ادامه نشست امروز گزارشی مختصری در مورد پژوهش های کاربردی گردشگری از طرف وزارتخانه ارائه شد.

راستینه با اشاره به جزئیات فعالیت اتاق فکر گردشگری، تاکید کرد: همچنین گزارشی از اتاق فکر گردشگری استان‌ها از طرف وزارتخانه ارائه شد. اتاق فکر گردشگری با احصای نیازها، ضرورت‌ها و اولویت‌های گردشگری در استان ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و می تواند موانع موجود در مسیر صنعت گردشگری را برداشته و با ظرفیت استارتاپ ها و شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور امکان فعال کردن حوزه گردشگری وجود دارد.

راستینه ادامه داد: در این جلسه در مورد تحقق شعار سال، معاونت وزارتخانه، گزارشات مبسوطی را ارائه کردند و مقرر شد یک بسته حمایتی در مورد ضرورت های ارتقاء بازاریابی در مورد صنایع دستی ارائه شود، همچنین فقدان یک پلتفرم در صنایع دستی شناسایی شده که تصمیم بر آن است تا برنامه جامعی در خصوص آن طراحی شود.

رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارتخانه ظرف ۹ ماه گذشته تلاش کرده با ایجاد یک پلتفرم توسعه “زیست بوم صنایع دستی ایران” را مطرح کند و درصدد رفع این خلاء در حوزه گردشگری باشد. همچنین مقرر شد گزارشی از عملکرد این پلتفرم به کمیسیون ارائه شود و همچنین ظرفیت های آن ها با جزئیات در قالب برنامه ظرف روزهای آینده در کمیسیون تشریح شود.

وی ادامه داد: در این نشست نمایندگان کمیسیون خواسته ها و مطالبات کارشناسی خود را در قالب تحقق شعار سال مطرح کردند که ضرغامی پاسخگوی آنها در این راستا بود.

راستینه یادآور شد: در این جلسه در مورد تحقق تبصره 18 در حوزه اشتغال آفرینی در حیطه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی گزارشاتی ارائه شد و همچنین اعتبارات اختصاص یافته مصوب شده تبصره 14 به وزارتخانه میراث گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: موضوع بیمه قالیبافان و راهنمایان گردشگری از اهم موضوعات مورد توجه کمیسیون فرهنگی بود که با حضور ضرغامی مورد بررسی قرار گرفت. تاکنون گزارشی در این مورد به کمیسیون ارائه نشده است، بر همین اساس مقرر شد در اولین فرصت مشکلات این گروه مورد توجه قرار بگیرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در ادامه یادآور شد: عدم تشکیل شورای عالی گردشگری از دغدغه‌هایی بود که غلامرضا منتظری یکی از اعضای این کمیسیون در جلسه مطرح کردند. در این جلسه مقرر شد، کمیسیون روی نیازهای قانونی وزارتخانه گردشگری در دوران پسا کرونا در جهت توسعه گردشگری، صنایع دستی، لایحه‌ای ارائه کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: یکی از اقدامات موثر مجلس در موضوع تصویب مواد قانونی در خصوص هزینه‌های قابل قبول گردشگری بود که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد لایحه‌ای از طرف دولت ارائه شود.

راستینه در ادامه تاکید کرد: تعرفه گاز هتلداران بر اساس پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و تصویب آن در کمیسیون تلفیق با تعرفه خدماتی مصوب گردید که این اقدام کمیسیون فرهنگی از طرف وزیر مورد تقدیر قرار گرفت و سبب کمک به جامعه هتلداران و توسعه گردشگری در دوران پسا کرونا است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی یادآور شد: در نشست کمیسیون یارانه سوخت کشتی‌ها و قایق‌های مسافربری مورد بحث و بررسی قرار گرفت، این مهم اقدام موثری در توسعه گردشگری دریایی خواهد بود و بی شک گردشگری دریایی را با استقبال بیشتر گردشگران روبرو خواهد کرد.

رییس کمیته ورزش و جوانان کمیسیون در پایان تاکید کرد: ضرورت برنامه ریزی در جهت توسعه گردشگری منطقه از دیگر خواسته‌های اعضای کمیسیون فرهنگی در این جلسه مورد توجه قرار گرفت ،اعضای کمیسیون تاکید داشتند تقویت فضای توسعه گردشگری با کشورهای منطقه می تواند موجب رونق بیشتر گردشگری مذهبی، اکوتوریسمی و توریست درمانی باشد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه