تصمیم گیری درخصوص انتقال آب از دریا باید مبتنی بر دیدگاه ملی باشد نه منطقه ای

ر جلسه علنی امروز (سه شنبه 7 دی ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی گفت: امروز تصمیم خوبی توسط مجلس شورای اسلامی درخصوص ضرورت کمک به استان های کمتر برخوردار از جمله سیستان و بلوچستان در راستای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به این استان اتخاذ شد، اما در این میان نکاتی در اظهارات نمایندگان وجود داشت که باید به آنها توجه شود.  

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس یازدهم اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی بارها فرمودند ناامید کردن مردم به صورت آگاهانه و ناآگاهانه نقشه دشمن بوده و بسیار خطرناک است؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات ارزشمندی بعد از انقلاب اسلامی خصوصاً در بُعد سلامت و تامین آب شرب جامعه انجام داده که هر کدام اقدام بزرگی بوده و قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: امروزه روستاهای دورافتاده نیز از شبکه تامین آب شرب برخوردارند، به جز تعدادی از مناطق کمتربرخوردار که ضرورت دارد در لایحه بودجه به آنها دقت و مجلس نیز به آنها توجه داشته باشد. طرح نکاتی که به صلاح نظام و انقلاب نیست و پیام دادن به مردم به هر بهانه ای که مسئولان کاری انجام نمی دهند و از شما غفلت می کنند، ثواب نبوده و برخلاف امنیت ملی است.

راستینه افزود: همگان می دانند تا سال 2050 بزرگترین تنش آبی شکل خواهد گرفت و مسائل آبی در جهان به دغدغه مهمی تبدیل خواهد شد؛ تنها 3 درصد آب بر روی کره زمین قابل شرب است، لذا انتقال آب صرفاً دردی را درمان نکرده و سبب حل مسائل نمی شود. در سال های گذشته بنا به ضرورت براساس پدافند غیرعامل و امنیت کشور، صنایع و به خصوص صنایع آب بر در فلات مرکزی رشد داده شد و جمعیت نیز در فلات مرکزی مستقر شد، اما متاسفانه از ظرفیت بزرگ سواحل غفلت شد. امروز مجبوریم هزینه های مضاعفی برای انتقال آب از سواحل به فلات مرکزی بر نظام تحمیل کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: سال گذشته اتفاقاتی برای حل مسائل آبی فلات مرکزی اتخاذ شد، درخصوص مواجهه با تنش های آبی که رئیس جمهور و وزیر نیرو و سایر مسئولان تاکید دارند، بخشی از خسارت کشاورزان مناطق جبران شد که بیانگر اقدامات و نکات امیدبخش است؛ چرا مرتب خلاف واقع صحبت می کنیم و می گوییم در بودجه مثلا برای احیای رودخانه ردیف اعتباری پیش بینی نشده! این امر خلاف واقع است، زیرا حداقل 3 ردیف بودجه برای این منظور پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه اینکه مرتب به مردم پیام دهیم که به کف خیابان ها بیایید تا به واسطه شما بتوانیم اهرمی برای فشار به نظام و اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی ایجاد کنیم، ظلم در حق نظام و خلاف منافع ملی است. بخدا قسم در روز قیامت باید جواب دهیم.

راستینه ادامه داد: همه تصمیمات مجلس باید انقلابی و ملتی باشد، زیرا نگاه منطقه ای سم مهلکی تلقی می شود. اگر انتقال آب برای سیستان و بلوچستان ضروری محسوب می شود، که ضروری هم هست، نمی شود در خلاف این موضوع در دفاع از یک انتقال آب دیگر سخن بگوییم. اگر مردم مظلوم و مستضعف سیستان و بلوچستان حق دارند در کنار دریا از آب بهره مند شوند، ما حق نداریم در خلاف انتقال آب به بهانه دیگری برای انتقال آب چانه زنی کنیم، زیرا این موضوع به معنای لابی گری، فشار بر نظام و وزارت نیرو است.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس یازدهم گفت: از ریاست مجلس می خواهم اگر امروز کسی خلاف واقع سخن و به مردم دروغی گفت، باید پاسخ دهد. اگر عنوان شد در بودجه ردیفی در این خصوص پیش بینی نشده، باید بازخواست شود، لذا می خواهم هیات رئیسه رسیدگی به این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه