جان جنگل ها در گرو خمیر شدن کتاب‌های انباری

احمد راستینه هفشجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بازگشت کتب درسی پس از پایان سال تحصیلی به چرخه آموزش کشور گفت: در سال‌های اخیر کشور به پسماندها و بازیافت آنها به عنوان یکی از سرشاخه‌های اقتصادی بسیار توجه کرده است، با توجه به این اینکه ما یک جامعه بزرگ دانش آموزشی و دانشجویی در کشور داریم هر ساله شاهد چاپ و توزیع حجم بسیاری از کتب درسی هستیم که علاوه بر هزینه زیاد مستلزم قطع درختان بیشتری است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه در شرایط فعلی محیط زیست حرف اول و آخر را می‌زند، هر میزان درخت بیشتر قطع شود مسلما حیات بشر بیشتر در معرض تهدید خواهد بود، آنچه در کشور شاهد آن هستیم از بی آبی گرفته تا کاهش بارندگی و پیش روی کشور به سمت خشکی نشات گرفته از بی توجهی بشر به محیط زیست است، بر همین اساس باید پذیرفت که می‌توانیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که برای تامین کتب درسی تکراری درختان کمتری را قطع کنیم.

بعد از اتمام تحصیل کتاب‌ها را در منازل انبار نکنید 

وی ادامه داد: حجم انبوهی از کتاب‌های درسی بعد از اتمام تحصیل دانشجویان و دانش آموزان در منازل انبار می‌شوند و بلااستفاده باقی می‌مانند و با گذشت زمان به عنوان پسماند دور ریخته می‌شوند، این یعنی هدر رفت سرمایه و ضربه جبران ناپذیر به محیط زیست که گاهی این خسارات قابل جبران هم نخواهند بود.

راستینه ادامه داد: اگر یک برنامه مشخص بین وزارت آموزش و پرورش،شهرداری و سازمان محیط زیست منعقد شود می‌توان به ظرفیت اقتصاد کشور کمک کرد و طبیعتا از محل آنها می‌توانیم یارانه بزرگی را تهیه کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان فراهم کنیم.

انعقاد قرار داد بین وزارتخانه‌های مربوطه برای استفاده دوباره از کتب درسی

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: وزارتخانه‌های مربوطه از وزارت علوم گرفته تا آموزش و پرورش تفاهمنامه ای را در راستای استفاده بهینه از کتب  منعقد کنند تا کمتر شاهد قطع درختان بیشتر برای تهیه کتب درسی تکراری باشیم در این میان آموزش و پرورش نقش پررنگی در بازگرداند کتب درسی به چرخه آموزشی کشور خواهد داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطر نشان کرد: هر ساله تولید و توزیع کتب درسی هزینه زیادی بر دوش دولت و جامعه دارد بر همین اساس نیازمند هم افزایی بیشتر بین دستگاههای مرتبط باهم هستیم، کمیسیون‌های مربوط در مجلس این موضوع را پیگیری خواهند کرد./

نظر برای “جان جنگل ها در گرو خمیر شدن کتاب‌های انباری

  1. با سلام خدا قوت پیرو خبری که گذاشته بودید.
    منم چند وقتی هست که طرحی برای جمع اوری و بازیافت کارتن . کاغذ و پلاستیک هایی که توسط مردم به زباله تبدیل میشود و شهرداری انها را میسوزاند در شهرستان بن داشتم.که از نهاد های مربوط کمک و درخواست زمین صنعتی در شهرک صنعتی بن و تسهیلات داشتم تا بتوان کارخانه و خط بازیافت و تبدیل به خمیر کاغذ راه اندازی کنم ولی هنوز موفق نشدم.
    و سالانه چندین تن پلاستیک .کتاب.کارتن و دیگر زباله های خشک قابل بازیافت یا سوزانده میشود یا در طبیعت رها میشود.😞😔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate|ترجمه